måndag 5 oktober 2009

En underbar höstdag i skogen tillsammans med min bästa vän...Whimzie!





























Vi kom hem med en hel korg full av Trattisar...så nu får vi äta svamp hela vintern i alla olika former...


Här ett gott recept på...


Kantarellpaj.

4 pers

200g kantareller
smör eller olja att steka i
3 finhackade vitlöksklyftor
salt och peppar
1 knippa persilja
2 dl riven västerbottenost
2 ägg
2 dl gräddmjölk


Pajdeg

150 g rumsvarmt smör/margarin
3 dl vetemjöl
2msk kallt vatten.

1) Blanda ingredienserna till pajdeg, gärna i matberedare. Tryck ut degen i en pajform ca 23 cm i diameter. Ställ formen i frysen i 15 minuter.

2) Sätt ugnen på 200grader. Ansa kantareller och fräs dem i matfettet. Tillsätt hackad vitlök precis i slutet. Krydda med salt och peppar efter behag.

3) Förgrädda pajskalet i ca 5-10 minuter. Ta ut och fördela hackad persilja och västerbotten osten över pajen. Lägg kantarellerna ovan på. Blanda äggen med gräddmjölken och krydda med salt och peppar. Häll blandningen över kantarellerna.

4) Grädda pajen i 200 grader i ca 30 minuter. Servera ljummen eller rumsvarm till sallad eller skaldjur.Prova gärna med att byta ut västerbottenosten till parmesanost eller getost. Eller lägg tunna skivor utav brie över kantarellerna. receptet har jag hittat på




Dagens tänkvärda



Kram till Er alla // Bettan

1 kommentar:

  1. Kantarellpaj är min favorit! Det receptet får man nog pröva på här i hemmet.
    Tack för att du delade med dig av det, hör av mig hur det smakade sen..
    Här är ett annat Kantarellpaj recept jag brukar laga.

    SvaraRadera